FRI FRAKT ÖVER 300 KRVi skickar till hela Europa

NY FÖRPACKNINGSDESIGN FÖR VÅRA SUPERLIMITERADE KAFFEN

Hur paketerar man ett av världens dyraste kaffen på ett sätt som tydligt förmedlar den exceptionella kvaliteten? I samband med dagens mycket limiterade släpp av Los Lajones Geisha från Panama, lanserar vi även en helt ny design som gör just det. Nyfiken på den kreativa processen och vägen dit? Det vill vi så klart berätta mer om.

Idag släpper vi fantastiskt kaffe av varieteten Geisha från Panama, en mycket limiterad lot på endast 35 kilo och åtets är full av söta blommiga smaker, persika och röda bär. Först vill vi så klart berätta lite mer om kaffet och producenten så ni får hela bilden av produkten.

GRACIANO CRUZ & LOS LAJONES

Vår relation med Graciano Cruz sträcker sig tillbaka snart 20 år i tiden. När Graciano först började processa sitt kaffe som natural och honey, var det många som skakade på huvudet. Kaffe från Panama skulle ju inte smaka så? Graciano körde på med sin stil och nu gör många producenter på samma sätt och dessa kaffen är bland de mest eftertraktade i världen.

Graciano Cruz har drivit gården Los Lajones sedan 1992. Gården ligger i sluttningarna av vulkanen Baru och är en av de högst belägna gårdarna i Panama. Av gårdens 160 hektar är endast 35 planterade med kaffe, resten är primärt skog som huserar 40% fler insekter och 20% fler fåglar jämfört med en genomsnittlig gård. Graciano planterade geishaträd 2009 på en speciell del av gården som heter Loma Alta. Den extrema höjden där på över 2000 meter gör att den genomsnittliga dygnstemperaturen är 18 grader, vilket verkligen hjälper kaffet att vila under natten och utveckla en mer komplex struktur.

DEN NYA FÖRPACKNINGEN

I samband med detta släpp var det viktigt att lyfta den exceptionella kvaliteten av detta kaffe. Vi ville ha någonting som kändes lyxigt, stilrent och avskalat. Vi ville gärna att det skulle vara en påse och eftersom vi pratar ett så limiterat kaffe, och så få påsar, (vi producerar bara 175 st) kunde vi vara mer kreativa i detta släpp, ett drömscenario för en marknadsavdelning!

Den kreativa processen har egentligen varit rätt enkel just för att vi har en så fantastisk produkt i grunden att jobba med. Det som vi har jobbat desto mer med är just att landa rätt material och utförande. Påsen är vit, matt och har en återförslutningsbar zip, någonting som vi alla gillar väldigt mycket då det håller kaffet färskt längre. Det dröjde inte heller många minuter innan vi det började snackas om guld, även om vi visste att det förmodligen innebar att vi fick handetikettera påsarna själva.

Påsen är gjord i en matt plast, utan några aluminiumlager, och återvinns därför enkelt. Den är även CO2 neutral och även om vi önskar att den vore komposterbar och hade noll inverkan på miljön är detta ändå en bra bit på vägen. 

Efter att råkaffeinköparen Jonas Hult koppat och hittat smaknoterna "floral, peach and red berries" åkte pantone-kartan fram och färgen på etiketten valdes. Tillsammans med fantastiska Hasse på tryckeriet SLG i Danderyd tog vi sen fram en etikett i ett obestruket papper, infärgad med Pantone 487 U och med texten i en guldfolie.

Så här beskriver Catrine Gyllensten, designer på marknadsavdelningen, den nya förpackningen:

”Det känns så otroligt kul med detta släppet! Våra Limited Editions kommer nu i en snygg matt, vit "quad sealed" påse med en smidig zip som ser till att kaffet håller sig färskt. På framsidan har vi valt en etikett i en lyxig obestruken kvalitet. Jag älskar obestruket papper och känslan när man känner kontrasten mellan den matta mjuka påsen och det råare pappret. På baksidan har vi en smart etikett med en perforering så att påsen kan öppnas på ett snyggt sätt, och så informationen finns kvar även efter att man har vägt upp de första bönorna.

Som vanligt är vi mycket måna om att lyfta våra producenter och kaffets unika karakteristiska drag både i text och visuellt på påsen. Den härliga färgen på etiketten kommer ju såklart från smakbeskrivningen av kaffet och vi har valt en typografi som känns igen från resten av vårt sortiment. Sjukt snyggt blev det!”

Resultatet är en påse med 200 gram av ett helt otroligt kaffe och vi hoppas att ni får chansen att prova det, hemma eller som handbrygg i en av våra kaffebarer!

jobba på J&N nyhet ursprung

← Äldre inlägg



Kommentera