Av Catrine Gyllensten, Produkt- & Marknadschef på Johan & Nyström
Vissa berättelser fastnar. Och när Ben Carlson, en av grundarna till Long Miles Coffee Project, var på besök hos oss i våras påmindes jag om varför vi gör det vi gör. Varför relationer spelar roll i kaffe. Och varför vårt arbete med råkaffeinköp handlar om så mycket mer än att köpa gröna kaffebönor. Ben berättade om mod, envishet och en vilja att förändra liv – genom kaffe.
Allt började med en kopp
Ben och hans fru Kristy grundade Long Miles Coffee Project 2013, efter en resa till Burundi som förändrade allt.
”Jag reste runt i landet och koppade kaffe – och insåg plötsligt att det här är några av världens mest unika kaffen, men ingen vet om det”
berättade han för oss. På den tiden blandades kaffet från Burundi upp med andra kaffen och såldes som anonymt bulkkaffe. Bönderna fick aldrig betalt för den verkliga kvaliteten. Så Ben & Kristy sålde huset, packade ihop sitt liv och flyttade till Burundi.
”Vi satsade allt. Min bankman kallade mig galen,” skrattade Ben. Men målet var tydligt: att skapa en direkt kontakt mellan bönder och rosterier, höja kvaliteten och betala ett rättvist pris.
Att vara kaffeproducent i Burundi
Det är lätt att romantisera kaffeproduktion, men verkligheten ser ofta helt annorlunda ut. Ben beskrev hur det faktiskt ser ut för många av de bönder de jobbar med:
- De flesta har väldigt små odlingar – ibland bara ett halvt hektar och runt 200 kaffeträd. När skörden är låg kan hela årets inkomst bli mindre än en enda säck kaffe.
- Korruption var en del av vardagen innan Long Miles startade. ”Bönder blev lurade – på vågen, vid betalning, överallt. Och ibland blev de slagna bara för att stå i kö.”
- 2017 beslagtog staten alla amerikanska dollar i landets banker, vilket gjorde det nästan omöjligt att handla kaffe och betala rättvist. Och så sent som förra året stoppades all export i två månader av regeringen.
Trots allt detta har Long Miles gått från att jobba med 180 familjer till över 7 000 idag.
Coffee Kids Camp – bortom bara kaffe
En av de starkaste berättelserna Ben delade med sig av handlade om Coffee Kids Camp – ett initiativ som började i liten skala men idag når över 9 000 barn varje år.
I Burundi är skolan visserligen gratis – men bara om du har råd med skoluniform och böcker. Har du inte det, kommer du inte ens in genom dörren. Många familjer tvingas välja bort sina döttrars skolgång. Vissa flickor hamnar till och med i prostitution för att kunna betala för utbildning.
Foto av Long Miles Coffee Project
Som mamma till en dotter här i Sverige är det en verklighet som gör ont att ta in – och som jag helst vill blunda för. Och som marknadschef vet jag att det här inte är historien som säljer mest kaffe. ”Kunden” vill helst se glada (vuxna) som plockar perfekt mogna, trippelcertifierade bär för hand och sen går hem till familjen med tillräckligt betalt för att kunna laga middag, betala skolgång och kanske åka på semester.
Men om vi verkligen vill göra kaffevärlden bättre – inte bara för oss och våra barn, utan för alla familjer – då måste vi våga prata om både det fina och det fula. Om framstegen och orättvisorna. Det är först då vi kan förändra det som faktiskt behöver förändras.
Long Miles valde att göra något åt det – genom att förvandla skadedjursbekämpning till en lek. Barnen fick betalt för att samla in antestia-baggar, insekterna som orsakar den så kallade potatisdefekten i kaffe. Resultatet? Färre defekter, bättre skörd – och tusentals barn som nu har uniformer och böcker och kan gå i skolan.
”En representant från utbildningsdepartementet berättade för mig att vår provins gått från sämst till bäst i skolkvalitet – och att tonårsgraviditeterna minskat med 90%.”
En marknad i förändring
Att kaffepriserna gått upp har knappast undgått någon. När vi frågade Ben hur bönder och rosterier kan överleva dagens marknad var han tydlig:
”Vi har underbetalat kaffebönder i årtionden. Den här prisökningen var oundviklig. Och om vi inte betalar ett hållbart pris kommer ingen vilja odla kaffe.”
Han berättade också att inflationen i Burundi det senaste året varit 46 %. ”Folk lägger hela sina löner bara på att ta sig till jobbet,” förklarade han. Och om vi, som rosterier, tycker att kaffe är dyrt nu – tänk då på hur det känns för någon som lever på några dollar om dagen.
Därför spelar relationer roll
Mitt i alla utmaningar finns ändå hopp. Och det hoppet finns i relationer som den mellan oss och Long Miles.
”Johan & Nyström var en av våra första samarbetspartners. Vi hade inte varit där vi är idag utan er.”
Det är lätt att fastna i siffror, logistik och avtal. Men Ben påminde oss om något viktigt:
”Du har möjlighet att påverka människors liv – människor du aldrig kommer att träffa. Och det betyder något.”
Kaffet från Burundi kom till vårt rosteri i början av sommaren. Det finns nu i några av våra favoritblends – och som en limited edition hos våra vänner på Coffeedesk i Polen. Varje gång vi dricker det påminns vi om människorna bakom – och om varför vi gör det vi gör.
Foto av Long Miles Coffee Project
Kaffe är aldrig bara kaffe. Det är en relation. En berättelse. Ibland kan det till och med vara en liten gnista som förändrar ett helt samhälle. Och vi är stolta över att få vara en del av just den gnistan – och fortsätta jobba för bättre kaffe, tillsammans.
Vill du smaka skillnaden?
I dessa fantastiska blends finns det kaffe från Long Miles Coffee Project just nu:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |